Amsterdam | Gepubliceerd op: 25 oktober 2011
Pitch
Trots op mijn duurzame bank: Bewuste keuze leidt tot actief uitdragen merkbeleving http://pr.co/p/000nla
Samenvatting
De duurzame banken ASN Bank en Triodos worden extreem goed beoordeeld door klanten. Het gevoerde beleid van deze banken wordt gewaardeerd en klanten dragen hun keuze graag uit via sociale media. Maar liefst 86% van de berichten is positief van aard. In het algemeen geldt dat 38% van de berichtgeving over banken positief is maar dat verzekeraars beter scoren met 56% positiviteit.
Details

De duurzame banken ASN Bank en Triodos worden extreem goed beoordeeld door klanten. Het gevoerde beleid van deze banken wordt gewaardeerd en klanten dragen hun keuze graag uit via sociale media. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van social media monitoringsbureau Buzzcapture dat bijna 500.000 berichten* analyseerde over financiële instellingen. Exclusief neutrale berichten is maar liefst 86% van de berichtgeving over deze banken positief van aard. De banken laten hiermee andere financials ver achter zich.

Uit onderzoek bleek verder dat 38% van de berichtgeving over banken positief is maar dat verzekeraars beter scoren met 56% positiviteit. “We hebben puur gekeken naar positieve en negatieve berichten omdat we juist duidelijke meningen wilden vergelijken. Dan wordt ook duidelijk dat er een behoorlijke kloof is in waardering”, aldus Alex van Leeuwen, oprichter van Buzzcapture.

Duurzaamheid
Duurzaam beleid en de wijze van investeren lijken hiermee steeds belangrijker te worden. De keuze voor een bank wordt een bewuste keuze. Trots ervaart men het als “mijn bank” en deelt dit met het sociale netwerk. Dit actief delen zien we terug in de cijfers. Het buzzvolume steeg in de onderzoeksperiode maar liefst 77% ten opzichte van het halfjaar hiervoor.

Verzekeraars
Opvallend zijn de vele positief beoordeelde verzekeraars. Verzekeraars lijken beter in staat zich te verplaatsen in de klant en scoren door klanttevredenheid en innovatie. Eenvoudiger taalgebruik en vernieuwende apps worden gewaardeerd.

Ook een oude vertrouwde advertentiecampagne kan online voor positief geluid zorgen. Zo had OHRA online de lachers op de hand met de geestige commercial “bom in eend”. Het gevoel van het kastje en de muur wordt op de hak genomen en veel mensen lijken dit te herkennen.

Volledige top 10

1. ASN Bank
  2. Triodos Bank
  3. OHRA
  4. Zwitserleven
  5. Allsecur
  6. FBTO
  7. Inshared
  8. Centraal Beheer
  9. Interpolis
  10. REAAL

*n=488.818

Ik ben er trots op dat ik klant ben bij #triodos http://t.co/eOtbBKy

— @karelwijne - Twitter.com
Ideal en idealen gaan prima samen. #triodos Wat ben ik toch blij met mijn bank.

— @MelanieSchram - Twitter.com
Volg je Hart. Gebruik je Hoofd. #triodos #pastbijmij!

— @HedtTekstbureau - Twitter.com