Google en Albert Heijn meest besproken merken in Nederland

03 OKTOBER 2011, AMSTERDAM
Samenvatting

Google en Albert Heijn zijn de online meest besproken merken van Nederland. Dit blijkt uit een analyse van social media monitoringsbureau Buzzcapture over het afgelopen kwartaal. Ook Apple, NS en Efteling zijn populair en vinden we terug in de top 5 van internationale en Nederlandse merken. (Infographic: http://bit.ly/oDN4po). De 25 meest besproken merken zorgden online voor meer dan 2,5 miljoen berichten*.

Opvallende merken
Opvallende verschuivingen vinden we terug rondom de merken Samsung en Albert Heijn. De strijd tussen Apple en Samsung heeft effect op de cijfers. Het buzzvolume rondom Samsung steeg in augustus met 74% ten opzichte van de maand daarvoor. Albert Heijn werd ruim 21.000 keer vaker genoemd dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Belangrijke oorzaken zijn de marketingactiviteiten. Met name de commercials van Albert Heijn met ‘zomerhits’ zijn veelbesproken.

Belangrijkste bron voor de 25 meest genoemde merken is Twitter. Ruim 71% van de berichten werd geplaatst op dit microblog. Facebook en Hyves volgen op zeer grote afstand.

*(n=2.573.079)

Over Buzzcapture

Buzzcapture is marktleider in Nederland op het gebied van social media monitoring en webcare. Het onderzoeksbureau monitort miljoenen online bronnen in Nederland met als doel inzicht te verschaffen in online discussies die gevoerd worden over producten, merken en organisaties. Via een Brand Monitor, Buzz-rapportages, sentimentanalyse en Webcare krijgen bedrijven inzicht wat er online leeft, waardoor zij effectiever klachten en vragen van hun klanten kunnen afhandelen.

Enkele klanten
ING, KPN, Vodafone, Nuon, Delta Lloyd, P&G en Ikea.